Az egészségnevelés a méhnyakszűrési tevékenységet támogatja, mely egyfajta marketing tevékenységgel propagálható. Célszerű megfelelő lépésekkel és megválasztott eszközökkel, és megfelelő csatornákon át népszerűsíteni a szűrést, mint egyfajta szolgáltatást.
Ennek módszerei lehetnek:
Ezek az eszközök audiovizuális, nyomtatott és elektronikus formátumú
- Ismeretterjesztő, információközlő füzetek, szórólapok
- Személyes hangú, névre szóló levelek
- Plakátok
Az ismeretterjesztő anyagok kihelyezhetők kültéri vagy háziorvosi rendelőbe, védőnői tanácsadóba, gyógyszertárakba, munkahelyekre. Az egészségnevelés a tömegkommunikáció eszközeivel (hangosbemondó vagy kábeltelevízió) és személyes ráhatással bír a szűrés társadalmi elfogadottságára. A cél, hogy a célcsoport minél nagyobb körben vegye igénybe a szűrést. Az üzenet megfogalmazásánál vegye figyelembe a célcsoport szociológiai, gazdasági, kulturális különbözőségeit! A céllakosság személyes döntés alapján a felkínált szolgáltatást ezáltal nagyobb arányban veszi igénybe. A népesség „egészség kultúrája” javul és a jövőre irányuló gondolkodási készség fejlődik.
A szűrővizsgálathoz kapcsolódó egészségfejlesztési feladata:
- Javítsa a daganatos betegséggel kapcsolatos társadalomba rögzült, nyomasztó, kedvezőtlen képet és korrigálja a téves felfogásokat és hiedelmeket,
- Tudatosítsa a daganat korai felismerésének és korai kezelésének előnyeit,
- Hívja fel a nők figyelmét, hogy éljenek a felkínált szűrési lehetőséggel,
- Ismertesse a szűrésre jogosulttal a szűrővizsgálat folyamatát, az esetleges tisztázó vizsgálatok mibenlétét,
- Tájékoztasson a vizsgálat előnyeiről, korlátairól és nemkívánatos orvosi és lélektani mellékhatásairól,
- Tájékoztasson a betegség kialakulásában szerepet játszó rizikótényezők szerepéről, azok elkerülésének lehetőségéről, az ehhez kapcsolódó egészségügyi szolgáltatásokról.
Az egészségnevelés „üzenet” tartalmazhat általános és konkrét egészségmegőrzési tanácsokat, eligazítást, a felmerülő kérdésekkel kapcsolatban. A részletes, pontos felvilágosítás, mely mindig figyelembe veszi a gondozott szociális és kulturális sajátosságait és lehetőségeit oldja a szorongást.
Civil szervezetek, egészség klub programok segíthetik a női lakosság meggyőzését a szűrésben való részvételhez.
Egészségnevelés téma alapját adhatja a Három nő című film, mely valós történeteken alapul, részben kitalált szereplőkkel készült.
A Három nő film alábbi linken érhető el:
A film a TÁMOP-6.1.3.A-13/1-2013-0001 Pilot jellegű szűrőprogramok (védőnői méhnyakszűrési illetve vastagbélszűrési programok) kiterjesztésének támogatása című projekt keretében készült, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával az Országos Tisztifőorvosi Hivatal megbízásából.