Oldal előállításának időpontja: 2020-05-28 02:19:04.917

A daganatos megbetegedések feltételezett védőfaktorai

Szerencsére a megbetegedési valószínűségének csökkentésére is van mód. Némely védő tényező meglehetősen általános hatásúnak mondható (pl. testmozgás, egyes gyógyszerek), némelyek viszont kifejezetten csak az emésztőrendszeri / vastag- és végbél eredetű daganatokkal hozhatók összefüggésbe.

 

Testmozgás

A testmozgás általános jótékony hatása közismert, kolorektális daganatok esetén úgy becsülik, hogy a rendszeres testmozgás mintegy 27 százalékkal csökkenti a kialakulás valószínűségét (pontosabban: a teljesen inaktívakhoz képest a testmozgási ajánlásokat teljesítők közötti különbség ugyanennyi, az ajánlások szintjét el nem érő testmozgásnak kisebb a hatása). A testmozgás jellege nem számít, így akár a fizikai munka is ide sorolható ugyanúgy, mint a mérsékelt, de rendszeres testmozgás (pl. séta) vagy a ritkább, de intenzívebb sportolás, edzés.

Táplálkozás

A táplálkozás / tápanyagok meglehetősen összetett hatást fejtenek ki a szervezetben, ebben az alfejezetben csak a fő táplálékféleségek hatását mutatjuk be, a vitaminok és ásványi anyagok külön egységbe kerültek. A táplálékféleségek közül a zöldség- és gyümölcsfogyasztást lehet kiemelni, mint védő tényezőt. Korábban több tanulmány is nagymértékű védő hatást igazolt, azonban a legfrissebb összefoglaló tanulmányok csak mintegy 8-10%-ra teszik a zöldség- és gyümölcsfogyasztás kialakulási valószínűséget csökkentő hatását. Ráadásul ehhez már elég lehet napi mintegy 200 gramm fogyasztása is (ez egy közepes almának felel meg). Fontos hangsúlyozni ugyanakkor, hogy a napi ajánlott mennyiség 400 gramm, ami természetesen nem csupán daganatmegelőzési szempontból fontos.

Talán még nagyobb a bizonytalanság az élelmi rost körül. A tanulmányok eredményei abban nagyjából egyetértenek, hogy védő hatása van (bár néhány vizsgálat ezt nem tudta igazolni), azonban ennek mértékének megítélésében már nagyok a különbségek. A legnagyobb hatást kimutató tanulmány eredménye szerint is legfeljebb csak tíz százalékkal csökkenti a kialakulás valószínűségét az élelmi rost fogyasztása (ráadásul az sem mindegy, honnan származik a rost, a magvakból eredők tűnnek a leghatékonyabbnak). Említésre méltó még talán a táplálkozástudomány legújabb kutatási iránya, az ún. rezisztens keményítő (resistant starch), amelynek koncepciója az, hogy az emésztés korai fázisait „kihagyva” a vastagbélben fejti ki jótékony hatását. Arról egyelőre nem áll rendelkezésre kellően megalapozott tudományos bizonyíték, hogy csökkenti-e a vastagbéldaganatok kialakulásának valószínűségét.

A táplálékféleségek közül érdemes még kiemelni a halat (pontosabban az omega-3 zsírokban gazdag halolajat). Sajnos nagymintás intervenciós vizsgálatok egyelőre nem készültek, de az eddig eredmények alapján úgy tűnik, hogy az ajánlásoknak megfelelő hal / halolaj fogyasztás akár 10-12 százalékkal mérsékelheti a daganat kialakulási valószínűségét. 

Vitaminok és ásványi anyagok

A vitaminok közül a folsav, a B6 és a D-vitamin lehetséges védő szerepe merült fel vastagbélrák esetén. Folsav esetén úgy tűnik, legfeljebb a rákmegelőző állapot, azaz az adenomák kialakulásának megelőzésében számít, ha viszont már kialakultak, akkor a folsavbevitel nem csökkenti a daganatkialakulás valószínűségét. A folsavval szemben a B6 vitamin szedésének csökkentő hatása bár kismértékű, de szignifikáns (mintegy 8 százalékkal mérsékli a kialakulási kockázatot). A D-vitamin talán az egyik legjobban kutatott vitamin féleség napjainkban, így nagyon sok bizonyíték áll rendelkezésre, amelyek viszont gyakran ellentmondásosak, és a vitamin szedése számos tanulmány alapján 4-5%-ban csökkentheti a daganat kialakulásának valószínűségét.

Az ásványi anyagok közül a kalcium és a magnézium hatását vizsgálták. Előbbi szedése úgy tűnik, bizonyítottan csökkenti a rákmegelőző állapot, azaz az adenoma kialakulását, ugyanakkor ezek átalakulását daganattá már nem előzi meg. Magnézium vonatkozásában kevesebb tudományos bizonyíték áll rendelkezésre, amelyek bár kedvező hatást igazoltak, de nagy átfogó tanulmány sajnos egyelőre nem elérhető.